måndag 26 juli 2010

Ryggfena, lera, tid och matematik

Så var det dags att ta tag i ryggfenan. Ja inte bokstavligt då naturligtvis, det går inte att ta i nåt som inte finns, utan mer metaforiskt, den ska bli till igen. Planen kom till på hemvägen från Lysekil första gången, när hjärnan gick varm efter att jag hade sett i vilket uselt skick fiskens fenor var.

Jag hade nog förstått att det skulle bli svårt, men genomförbart. Men hur mycket tid det skulle ta, det anade jag inte då...

Steg ett var att arrangera fisken i "färdigposition" och till det var jag tvungen att låna en lokal. Per-Åke på Konstlinjen på Folkhögskolan här i Hoby var jättebussig och ställde upp med en bänk i keramikrummet, och här ligger den nu. Sen är det bara att bygga. Bara till bädden gick det år sådär 25-30 kilo lera...

Bädden som ska bli fena är färdig och formad. En sillkung böjer nästan aldrig på kroppen, utan driver sig framåt i stort sett helt och hållet genom att "orma" med fenan i ett s-formigt mönster. På den enda (!) film som existerar på en sillkung, tagen av några amerikanska dykare, ser man detta. Fisken glider fram spik rak, medan fenan gör det här s-formade mönstret. "Kammen" längsmed fiskens rygg, där fenstrålarna fäster, hjälper till med rörelsen.
Så reser fisken plötsligt kronan på huvudet, stannar, och börjar backa (!!) med exakt samma rörelse i ryggfenan. Det är bara det att nu är rörelsen bakåtriktad.
Det finns några få fiskar i världen som använder ett liknande rörelsemönster, bl.a. tror jag det finns något som kallas "kilfisk" eller "knivfisk" i Amazonas. I alla fall så ska fenan efterlikna den simrörelsen.


Sen var det bara att börja tillverka fenstrålar. Två timmars experimenterande ledde till ovanstående resultat, vilket jag tyckte kunde anses habilt. Bara att fortsätta.
Det var här som matematiken kom in. På första kvällen lade jag, lätt vanmäktig, in följande på facebook:
"Nu, pojkar och flickor, tycker jag vi har lite räkning. Dagens ämne är tid:
Bosse tillverkar fenstrålar. Det tar Bosse en timme att tillverka tjugofem fenstrålar. Fenan han arbetar med har 250 strålar.
a) hur lång tid tar det för Bosse att tillverka alla fenstrålarna?
b) Hur lång tid tar en fenstråle?
Svara i timmar, minuter och sekunder. Fullständiga uträkningar krävs. Det är förbjudet att räkna på fingrarna."

Inom kort fick jag svaret: 10 timmar, och 2,4 minuter. Och sen undrade man vad priset var! Och när svaret dessutom inte ens var rätt angivet!!
Men 10 timmar var förstås rätt. Och jag, som ville ha lite sympati, det var ju därför jag lade ut exemplet. Fattade ingen det? I stället ska man ställa upp med priser! Va?

I alla fall, tio timmar och 250 fenstrålar senare såg det ut så här. Det är inte lätt att få skärpa på en så här lång grej, men det är i alla fall fenstrålar längsmed hela fisken nu.

En närbild på det hela. I det här läget bestämde jag mig för att fenan var för hög (referensavgjutningen jag gjorde i Lysekil hade EN hel fenstråle, den var sju centimeter lång. Mina var mellan åtta och åtta komma fem). Så på det hela igen och korta ner strålarna med en centimeter så där. Samtidigt (eftersom jag tyckte de såg lite klumpiga ut) gjorde jag dem smalare. Fem timmar till...


Slutligen, på referensen har membranen mellan fenstrålarna svaga strieringar som går längsmed fenan, parallellt med ryggen. Att göra dessa tog ytterligare sju timmar...
Nu ligger den i alla fall och torkar, efter 24 timmars pillande, och på onsdag eller torsdag hoppas jag att fenstrålarna och strimmorna i membranen är hårda nog att tåla avgjutning utan att flytta på sig. Är de inte det blir det problem, för på söndag åker vi till Gotland och innan dess måste det vara gjutet, bortplockat och städat...




1 kommentar:

  1. Jag ska säga dig en sak. Om du brister i något så är det i alla fall inte tålamod. Jäädrar, vilket jobb.. o.o

    SvaraRadera