måndag 17 oktober 2011

Hej Telmatobius!!!

Jo precis, ibland får en fiskkons(t)ervator lite konstiga uppdrag. Grodor t.ex

Får jag presentera Telmatobius culeus, titicacagrodan, en endemisk (= finns bara på någon isolerad plats) hotad grodart från sjön på 3800 meters höjd i Anderna.



Modellen är skuren av polyuretanskum och skulpterad i gamla goa Apoxie Sculpt, min älskade universalmodelleringsmassa. Alltså ingen avgjutning, ingen utrotningshotad groda har fått sätta livet till för att den här ska komma till. När originalet var skuret göt jag av det, för grodan ska göras i två exemplar...

Göteborgs Naturhistoriska(GNM) är beställaren och just den här modellen befinner sig nu i Bolivia, på Museo de Historia Natural Alcide d'Orbigny i Cochabamba , några tiotal mil från sjön.

Dit kom den som present från Naturhistoriska i Göteborg när det Bolivianska museet invigde sin utställning om svensk (!) naturvård. I november kommer GNM att öppna en utställning om boliviansk naturvård och då blir en andra modell av grodan en del av den utställningen.



Ett par bilder av originalet i polyuretanskum och Apoxie.Grodan "hoppar" iväg från en sten eller gren under vattnet, så vänstra foten ska fästas i underlaget så den ser ut att "trampa ifrån".

Jag medger gärna att det var minst sagt speciellt att göra en modell av ett djur som jag aldrig sett i verkligheten, bara som mer eller mindre dåligt upplösta bilder. I dag kommer GNM-gänget hem från Bolivia, då får jag domen... Experterna i Sydamerika är ju de enda som kan säga om den duger på riktigt. Lite nervöst... jotack!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar